«دومین کنفرانس مهندسی و مدیریت فرآیندهای سازمانی» در دانشگاه تربیت مدرس آغاز به کار کرد
مراسم افتتاحیه «دومین کنفرانس مهندسی و مدیریت فرآیندهای سازمانی» و «اولین دوره جایزه مهندسی و مدیریت فرایندهای سازمانی (OPEM Award) 19 دی ماه در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

در این مراسم دکتر محمد مهدی سپهری رییس کنفرانس در سخنانی با موضوع «فرهنگ فرایند گرا، بنیانی برای ایران شکوفاتر» اظهار داشت: فرایندهاییکه در نظام خلقت وجود دارد و فرایندهایی که انسانها به وجود میآورند، دو گروه فرایند را تشکیل میدهند. اگر به نظام خلقت توجه کنیم، فرایندهای زیبایی میبینیم که در محیط زیست و طبیعت دیده میشود. فرایندهایی که انسانها به وجود میآورند نیز در صنایع بزرگ و کوچک و اداره اقتصاد خانواده تاثیر خواهد داشت. وی افزود: در هر فرایندی بحث زمان، اساسیترین نقش را دارد و باید به این منبع مهم واساسی توجه جدی داشته باشیم. دکتر سپهری با اشاره به جنبههای فرهنگی اصلی یک جامعه فرایندگرا خاطر نشان ساخت: در یک جامعه فرایندگرا، جنبههای فرهنگی نقش محوری در شکل دادن به رفتارها، ارزشها و تعاملات بین افراد و جامعه ایفا میکند. این جنبهها به جای صرفا بروندادهای آن فرایندها، بر پویایی تمامی فرایندهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمرکز دارند. رییس دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها تصریح کرد: اگر فرایند را در جامعهایرعایت کنیم، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد. وی با بیان اینکه فرایند یعنی فرهنگ راستین ارزش آفرینی، یگانگی و نوآوری دائمی تصریح کرد: اگر بتوانیم جامعه فرایندگرا داشته باشیم، جامعهایرو به تعالی و رشد هستیم و میتوانیم بهترینهای نظام خلقت و ارزشهای خدادادی را غنیمت بدانیم و به بهترین نحو استفاده کنیم. در ادامه دکتر بختیار استادی دبیر علمی کنفرانس در سخنانی گزارشی از اقدامات صورت گرفته در برگزاری این کنفرانس ارائه کرد. وی افزود: در این کنفرانس، بهبود مستمر فرایندها، تحول دیجیتال و هم افزایی در سازمانها و نهادها، تعامل میان صنعت و دانشگاه، چگونگی پاسخ دهی به چالشها و شناسایی دانش مرتبط با آنها مورد بررسی قرار میگیرد. وی «جاری سازی مدلهای مهندسی و مدیریت فرایتندهای سازمانی بر بستر تحول دیجیتال: چالش ها، فناوریها و راهکارها» را به عنوان شعار دومین کنفرانس مهندسی و مدیریت فرآیندهای سازمانی عنوان کرد. دکتر استادی با اشاره به تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه کنفرانس یادآور شد: ۶۲ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که از یان تعداد، ۳۸ مقاله پذیرفته شد که ۱۸ مقاله به صورت شفاهی و ۲۰ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه خواهد شد. دبیر علمی کنفرانس در ادامه در خصوص محورهای سخنرانیهای کلیدی، محورهای تخصصی کنفرانس و چاپ مقالات برتر کنفرانس در نشریات منتخب مطالبی را عنوان کرد. وی خاطر نشان کرد: ۶ نشست با توجه به شعار امسال کنفرانس در خصوص ارتقای بهره وری و کاهش هزینه، راه حل فرایند سازمانی، نوآوری فرایندهای سازمانی، سرمایه انسانی و نقش استانداردها و مقررات و ساختار برگزار میشود. وی از رونمایی مدل مهندسی و مدیریت فرایندهای سازمانی و تندیس نشان فرایندگرایی در این کنفرانس خبر داد و گفت: در این کنفرانس ما به عنوان دانشگاه و جامعه علمی، مدلی را معرفی میکنیم تا سازمانها بتوانند از آن استفاده کنند و خود را مورد ارزیابی قرار دهند و به عنوان بازوی علمی و اجرایی در سازمانها مورد توجه قرار گیرد. در ادامه مراسم مهندس حمید فتاحی قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص تحول دیجیتال و نقش آن در بهبود فرایندهای سازمان از نظریه تا عمل سخنرانی کرد. وی اظهار داشت: انقلاب صنعتی در حوزه فرایندها بیشترین تاثیر را داشت و تغییراتی که انقلابهای صنعتی به وجود آوردند بسیار حائز اهمیت بوده است. وی افزود: امروز در انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال، رگههاییاز انقلاب صنعتی پنجم نیز خودنمایی میکند. در گذشته سالهای زیادی وقت داشتیم که خودمان را با فناوریهای جدید همگام کنیم اما امروزه این فرصت بسیار کوتاه است و اگر با فناوریهای نوین اطلاعاتی دنیا همگام نشویم به صورت تصاعدی عقب میافتیم. مهندس فتاحی در ادامه بر اهمیت همگام شدن و شناخت پدیدههای جدید در حوزه فناوری اطلاعات تاکید کرد. قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اذعان داشت: عقب افتادگی در حوزه زیرساخت دانش، ما را به یک بهره بردار صرف تبدیل میکند. با ورود هوش مصنوعی همه چیز به سرعت تغییر خواهد کرد و هوش مصنوعی بیشک راه حل برون رفت از بسیاری از مشکلات است. در کنار هوش مصنوعی، موضوع فرایند وجود دارد که حذف شدنی نیست و با دگرگونی و تحول روبرو خواهد شد. ما باید از ابزار هوش مصنوعی و تحول دیجیتال برای چابک سازی فرایندها استفاده کنیم و فرایندها هم باید به گونهایطراحی شوند که امکان استفاده بهینه از فناوریهای نوین را در اختیار ما قرار دهند. وی تصریح کرد: حکمرانی خوب و تعاملی منجر به استفاده از تمامی ظرفیتهای فناوری خواهد شد و زیر ساخت درست و حکمرانی خوب، منجر به ورود بخش خصوصی در این زمینه و تولید محصول مناسب خواهد شد. وی با تاکید بر نگاه عمیقتر و هوشمندانهتر در استفاده از فناوریهای جدید خاطر نشان کرد: هر چه قدر از ابزار فناورانه در باز طراحی فرایندها و به روز رسانی و چابک سازی فرایندها استفاده کنیم به همان میزان، خروجیهای مناسبی را دریافت خواهیم کرد. در بخش دیگری از این مراسم دکتر علی کرمپور معاون راهبردی عمومی-اجتماعی سازمان ملی بهره وری ایران به ایراد سخنرانی با موضوع «مهندسی و مدیریت فرایندهای سازمانی و بهره وری سازمانی» پرداخت. وی با بیان اینکه «مدیریت فرایندهای سازمانی» و «بهره وری» دو مقوله مرتبط به هم هستند در خصوص مفهوم بهره وری گفت: بهره وری برایند اثربخشی و کارایی است. اثربخشی یا همان کار درست و کارایی یا همان درست کارکردن، منجر به بهره وری میشود اما تحقق بهره وری در عمل کار سادهاینیست. وی با اشاره به اینکه پایدارترین رشد، رشد مبتنی بر بهره وری است، افزود: در مقوله رشد سازمان ما با مؤلفههاییمانند رشد نیروی انسانی، رشد سرمایه یا رشد تکنولوژی مواجه هستیم اما لزوما رشد این مؤلفهها منجر به رشد سازمان نخواهد شد. رشد بهره وری یا همان رشد از محل استفاده درست از منابع موجود، پایدارترین رشد است. دکتر کرمپور اضافه کرد: رشد اقتصادی نیز از محل بهره وری به خصوص در شرایط کنونی بسیار اهمیت دارد. مطابق نظر قانون گذار در برنامه هفتم توسعه باید یک سوم رشد اقتصادی کشور از محل بهره وری حاصل شود. معاون سازمان ملی بهره وری ایران در خصوص وضعیت بهره وری در کشور اذعان داشت: بررسی ۱۰ ساله اقتصاد کلان و همچنین اقتصاد بدون نفت نشان میدهد که ما، هم در بهره وری و هم در رشد اقتصادی درجا زده ایم. بهره وری نیروی کار در بخشهای مختلف اقتصادی ناچیز است. در استفاده از انرژی نیز وضعیت خوب نیست. ما در نسبت استفاده از انرژی به خلق ارزش افزوده، در رتبه آخر هستیم. بهره وری در سرمایه نیز در درازمدت منفی بوده است. وی در تشریح اهیمت فرایندگرایی خاطر نشان کرد: ۸۰ درصد عدم تحققها ناشی از اجرای غلط کار است و اینجاست که اهمیت فرایند دیده میشود. مدیریت فرایندها در سازمانهای دولتی و بنگاههای خرد برای بالارفتن بهره وری بسیار ضروری است. سنجش و ارتقاء بهره وری را باید از اصلاح و مدیریت فرایندها شروع کنیم. فرایندگرایی دید و نگاه شفافی از سازمان به ما میدهد و مهمترین نتیجه فرایندگرایی حرکت به سمت افزایش کارایی، اثربخشی و رشد عملکرد است. دکتر کرمپور ادامه داد: در دو سال اخیر روند توجه به بهبود و مدیریت فرایند در سازمانها رشد کرده است. ۲۹ درصد سازمانها محرکهای صرفه جویی در هزینه ها، افزایش کارایی و سرمایه گذاری روی مدیریت فرایندهای خود را افزایش داده اند. اما در حوزه مدیریت فرایندها نیز با چالشهاییمانند عدم وجود منابع کافی، توانایی کم نیروی انسانی، بیانگیزه بودن کارکنان و مدیران، تمرکز مدیران بر حوزههای دیگر و… روبه رو هستیم. وی در پاسخ به این سؤال که «چه باید کرد؟» گفت: آگاهی بخشی عمومی، ایجاد عزم ملی برای ارتقاء بهره وری و مدیریت کسب و کار، آگاه سازی مدیران ارشد سازمان ها، اصلاح سازوکارهای همسو با تحول دیجیتال، استفاده از فناوریهای نوظهور و هوش مصنوعی و در بخش دولتی به روز رسانی زیرساختها از جمله فعالیتهاییاست که باید در این راستا انجام داد. در حال حاضر هم فرصت برای جبران عقب ماندگی وجود دارد و هم این تهدید که وضعیت قابل جبران نخواهد بود اگر بیش از این عقب بمانیم و اقدامی نکنیم.