جلسه دفاع رساله: عصمت تقی پوراناری، گروه مهندسی صنایع
عنوان رساله: طراحی مدل تصمیم گیری برای همکاری و نحوه مشارکت اعضای شبکه تامین در توسعه محصول جدید در صنعت خودرو

ارائه کننده: عصمت تقی پور اناری استاد راهنما: دکتر سیدحسام الدین ذگردیاستاد مشاور: دکتر امیر البدویاستاد داور داخلی: دکتر محمد اقدسی، دکتر بختیار استادیاستاد داور خارج از دانشگاه: دکتر فریبرز جولای، دکتر ابراهیم تیمورینماینده تحصیلات تکمیلی: دکتر محمد اقدسی تاریخ: ۱۴۰۴/۰۲/۲۲ ساعت: ۱۴ مکان: اتاق 219 دانشکده فنی و مهندسی
چکیده:توسعه محصولات جدید به عنوان یک مزیت رقابتی، بهطور فزایندهای به یک فعالیت بین سازمانی تبدیل شده است و شرکتها برای گسترش قابلیتهای توسعه خود، به دنبال همکاری با منابع خارجی هستند. توسعه خودرو جدید به عنوان یک محصول پیچیده با هزاران قطعه و با ویژگیهای متنوع، نیازمند مشارکت تامین کنندگان متعدد است. علاوه بر این، با توجه معضلات زیست محیطی در حمل ونقل و تاکید بر توسعه خودروهای سبز، همکاری خودروسازان به دلیل پیچیدگی تکنولوژیها و نیاز به کاهش ریسک، اهمیت بیشتری یافته است. با این حال، یکی از چالشهای اصلی در صنعت خودرو، فقدان یک رویکرد ساختاریافته برای تعیین استراتژی همکاری اعضای شبکه تامین در فرآیند توسعه محصول جدید است. در این رساله، سه مدل تصمیم گیری در مورد همکاری اعضای شبکه تامین در توسعه خودرو جدید توسعه یافته است. تمرکز مدل اول بر تعیین نحوه مشارکت هر تامینکننده، از لحاظ میزان مسئولیت و زمان شروع مشارکت در توسعه خودرو جدید براساس ویژگی قطعات است. با توجه به تعدد قطعات خودرو، از روش خوشهبندی مبتنی بر الگوریتمهای فراابتکاری استفاده گردید تا امکان ارائه استراتژی تعاملی کارآمد را برای مشارکت تامین کنندگان فراهم نماید. مدل دوم با رویکرد بهینهسازی دوهدفه به دنبال کمینهسازی هزینه های مشارکت و همکاری و بیشینه نمودن ارزش مالکیت معنوی طرح در ساختار شبکه تامین است. برای حل این مدل، از روش محدودیت اپسیلون تعمیمیافته استفاده شده است. مدل سوم متمرکز بر تعاملات دو خودروساز رقیب در توسعه خودروهای سبز در یک بازار انحصار دوگانه با درنظرگرفتن مداخله ی دولت به صورت سیاست اعتبار دوگانه است. این مدل از روش تئوری بازی نش برای تصمیمگیری استراتژیک دو خودروساز بین سناریو رقابت یا همکاری تکنولوژی بهره برده است. نتایج تصمیمات در خصوص نحوه مشارکت تامینکننده نشان میدهد که کمبود دانش داخلی، پیچیدگی تکنولوژی و عملکرد قطعه منجر به افرایش مسئولیت تامین کننده میشود. از طرفی، پیچیدگی قطعه، عدم وجود دانش داخلی، هزینه بالای توسعه و میزان تاثیرگذاری طراحی قطعه بر سایر قطعات، منجر به مشارکت زودهنگام تامینکننده میشود. نتایج تحلیل استراتژی مشارکت و همکاری در ساختار یک شبکه نشان میدهد که حفظ مالکیت معنوی ماژولهای پلتفرمی و ماژولهایی با طرح مشترک در جهت حفظ ارزش محصول از اولویت بالاتر برخوردار است. همچنین، تامینکنندگان با سطح مسئولیت متوسط یا بالا در طراحی ماژولهایی با ارتباط زیاد، همکاری مستقیم دارند. تحلیل سناریوهای رقابت و همکاری در تکنولوژی سبز نشان داد که در سطوح بالای تکنولوژی، خودروساز تمایلی برای به اشتراکگذاری تکنولوژی ندارد. در سطوح پایین تکنولوژی، خودروساز انگیزهای برای اخذ مجوز تکنولوژی ندارد و به داخلیسازی تکنولوژی میپردازد. در نتیجه، سناریو رقابت در این سطوح از تکنولوژی غالب است. در سطوح میانی تکنولوژی، هر دو خودروساز ترجیح میدهند سناریو همکاری را انتخاب نموده و به توسعه خودرو سبز میپردازند.