تشریح اقدامات حوزه معاونت پژوهشی در جهت ارتقای دانشگاه تربیت مدرس در نظام های رتبه بندی بین المللی
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه با اشاره به کسب رتبه سوم دانشگاه تربیت مدرس در نظام رتبه بندی لایدن، اقدامات صورت گرفته در خصوص معیارهای این رتبه بندی از جمله مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی را تشریح کرد.

نظام رتبه بندی لایدن، نتایج رتبه بندی دانشگاه های برتر دنیا در سال ۲۰۲۴میلادی خود را منتشر کرد که بر اساس آن ۴۶ دانشگاه ایرانی از جمله دانشگاه تربیت مدرس در جمع ۱۵۰۶ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. دانشگاه تربیت مدرس در این رتبه بندی در میان دانشگاههای وزارت علوم، رتبه دوم و در میان کل دانشگاههای کشور رتبه سوم را کسب کرد.
دکتر عبداله زاده با اشاره به رتبه خوب دانشگاه تربیت مدرس در نظامهای رتبه بندی از جمله لایدن و نقش فعالیتهای صورت گرفته در این خصوص خاطر نشان ساخت: در نظام رتبه بندی لایدن چهار معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی مورد توجه قرار میگیرد که اقدامات دانشگاه در زمینه مرجعیت علمی شامل احصاء و اطلاع رسانی شاخصهای ارتقاء رتبه و مرجعیت علمی متناسب با دانشگاه تربیت مدرس، تقدیر از پژوهشگران برگزیده در سطح دانشگاه و دانشکدهها در ۶ شاخص جدید از جمله: شاخص ارجاعات، مقالات کیفی و مقالات منتشر شده با همکاری نویسندگان بین المللی میباشد.
همچنین تمرکز بر تحقیقات جهت دار با تصویب و اجرای بیش از ۱۲۰۰ برنامه تحقیقاتی جهت دار اعضای هیات علمی به نحوی که هر عضو هیات علمی بیشتر پژوهشهای خود را حول دو برنامه تحقیقاتی سامان دهی کرده و طی ۵ سال به دستاوردهای پژوهشی کمک کننده به مرجعیت علمی، دست مییابد از دیگر اقدامات دراین خصوص است.
وی با ببان دیگر اقدامات صورت گرفته در خصوص مرجعیت علمی افزود: طبق مقررات دانشگاه تربیت مدرس، دانشجویان دکتری به چاپ مقالات کیفی در چارکهای اول و دوم فهرست JCR تشویق میشوند و چاپ یک مقاله کیفی برای دانش آموختگی ایشان کفایت میکند. همچنین ترویج فعالیتهای پژوهشی کیفی و اثر گذار در ارزیابی اعضای هیات علمی دانشگاه موثر است. در نتیجه دانشگاه با رشد پیوسته مقالات چارک اول از ۳۸ درصد مقالات در سال ۱۴۰۰ به ۴۱ درصد مقالات در سال ۱۴۰۲ دست پیدا کرده است که رتبه دوم کل مقالات کیفی در یک سال را در بین دانشگاههای کشور پس از دانشگاه تهران و رتبه اول سرانه مقالات کیفی به اعضای هیات علمی را در کل کشور دارد.
معاون پژوهشی و فناوری در ادامه تشریح اقدامات صورت گرفته در این حوزه به شرکت در فراخوانهای پژوهشی و اخذ حمایتهای پژوهشی کلان مانند اخذ حمایت ۲۴ میلیارد تومانی برای ۸۳ عضو هیات علمی دانشگاه طی قرارداد با بنیاد ملی علم ایران و تقویت تولید نوآوری و فناوری و تثبیت مالکیت فکری از طریق ثبت اختراع و کسب رتبه اول در بین دانشگاههای کشور که در راستای مرجعیت علمی در حوزه فناوری میباشد، اشاره نمود.
دکتر عبداله زاده با اشاره به توجه ویژه دانشگاه به پژوهشگران پسادکتری خاطر نشان ساخت: توجه ویژه به پژوهشگران پسادکتری در دانشگاه موجب کسب رتبه اول کشور برای دانشگاه تربیت مدرس شده است. این پژوهشگران به عنوان بازوی پژوهشی قوی برای اعضای هیات علمی بوده و نقشی کلیدی در پیشبرد تحقیقات در مرز دانش دارند.
وی به اقدامات دانشگاه در زمینه دیپلماسی علمی اشاره و تصریح کرد: ایجاد تسهیل در همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه از جمله اقدامت صورت گرفته در زمینه دیپلماسی علمی است که از طریق تصویب شیوه نامه استاد مشاور بین المللی که امکان تعامل با محققان غیرهیات علمی و اعضای شرکتها و نهادهای علمی- فناوری بین المللی را در پایان نامهها و رسالههای دانشگاه میسر میسازد. همچنین در این خصوص ترویج همکاریهای بین المللی و چاپ یافتههای پژوهش به کمک محققان بین المللی نیز منجر به چاپ بیش از ۳۸ درصد مقالات دانشگاه با محققان خارج از کشور شده و خود موجب افزایش رویت پذیری و نیل به مرجعیت علمی میشود.
دکتر عبداله زاده اذعان داشت: تسهیل جذب دانشجویان بین المللی از طریق تصویب شیوه نامه بروز شده تعیین ظرفیت اعضای هیات علمی، تشویق و تسهیل سفرهای علمی اعضای هیات علمی و دانشجویان، اعزام ۸۰ عضو هیأت علمی به ماموریت پژوهشی و فرصت مطالعاتی، اعزام ۷۶ دانشجو به فرصت مطالعاتی خارج از کشور، ۲۲ مورد فرصت مطالعاتی به دانشگاه های داخل کشور و ۲۵ مورد فرصت مطالعاتی از دانشگاه های داخل کشور به دانشگاه از دیگر اقدامات صورت گرفته دانشگاه در زمینه دیپلماسی علمی است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه در ادامه، تداوم حمایت از زیرساختهای پژوهشی و توسعه شبکه خدمات آزمایشگاهی دانشگاه، متناسب سازی بودجه پایان نامه و رساله با رشد هزینههای انجام تحقیقات مربوطه، تعمیم شیوه نامه گرنت اعضای هیات علمی به فعالیتهای پژوهشی ایشان مانند طرحهای پژوهشی، تقویت تحقیقات بین رشتهایو تشویق انجام طرحهای پژوهشی گروهی اعضای هیات علمی، تقویت سفرهای علمی اعضای هیات علمی و دانشجویان و تقویت پژوهشهای بین المللی را از مواردی دانست که برای ارتقای رتبه دانشگاه در نظامهای بین المللی باید مورد توجه قرار گیرد.