• 1403/10/03 - 08:11
  • -تعداد بازدید: 2
  • - تعداد بازدیدکننده: 2
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

مراسم هفته پژوهش و تقدیر از برگزیدگان پژوهشی پردیس دانشکده های فنی و مهندسی برگزار شد

مراسم هفته پژوهش و تجلیل از برگزیدگان پژوهشی پردیس دانشکده های فنی و مهندسی سوم دی ماه 1403 با حضور اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارشناسان دانشکده های مذکور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر محمود صفارزاده رئیس پردیس دانشکده‌های فنی و مهندسی دانشگاه ضمن تبریک هفته پژوهش و تشکر از همکاران این حوزه گفت: پژوهش امری مستمر است و نباید آن را به یک روز یا یک مراسم محدود کرد. باید ارتباط مستمر بین دانشگاه، صنعت و پژوهشگران برقرار شود و با انجام کارهای اساسی و کلیدی آینده بهتری برای فعالیت‌های پژوهشی کشور رقم زد. وی افزود: بسیاری از پروژه‌ها و کارهایی که در کشور ماندگار نشده و به نتیجه مطلوب نرسیده بدین دلیل است که بدون پژوهش و مطالعه کافی انجام شده است. آموزش نیز بدون پژوهش و تحقیق معنا ندارد. اگر می‌خواهیم شکوفایی و عظمت کشور و ملت را ببینیم و جوانان تحصیل کرده و نخبه، کشور را ترک نکنند باید به بحث پژوهش بیش از پیش بها داده شود. در ادامه دکتر محمد ضابطیان مدیر پژوهش و نوآوری دانشگاه به تشریح شاخص‌های انتخاب پژوهشگران برگزیده در هفته پژوهش پرداخت و گفت: از سال ۱۴۰۲ شاخص‌های اتخاب پژوهشگر برتر بررسی و بازنگری شد و در این راستا شاخص‌های مشترک در نظام‌های رتبه بندی دانشگاه‌های جهان مورد توجه قرار گرفت. برخی شاخص‌های جدید مانند حجم پژوهش، میزان همکاری‌های بین المللی، استنادات، ترویج علم، اثرگذاری و مسئولیت اجتماعی، مقالات ۱۰ درصد و… از سال قبل اضافه شد و پژوهشگران در دو سطح دانشگاه و دانشکده مورد ارزیابی قرار گرفته و معرفی شدند. وی از دو شاخص «هم انتشاری با صنعت» و «پروانه‌های ثبت اختراع بین المللی» به عنوان دو موردی که در آن‌ها ضعف وجود دارد نام برد و شاخص‌های پیشنهادی برای انتخاب پژوهشگران در حوزه ترویج علم را تشریح کرد. در بخش بعدی این مراسم دکتر جعفر توفیقی در خصوص ضرورت تحول در نظام علمی کشور به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ضمن تشکر از زحمات مسئولین پژوهشی دانشگاه و دانشکده‌ها و گرامیداشت هفته پژوهش ابراز امیدواری کرد که شرایط به گونه‌ایشکل گیرد که جایگاه پژوهش و پژوهشگران در دانشگاه ارتقاء یابد و به طبع آن جایگاه دانشگاه و کشور رشد کند. دکتر توفیقی با اشاره به تجربه دوره‌های مختلف در نظام آموزش عالی کشور تصریح کرد: ما در آموزش عالی ایران دوره‌های مختلفی را تجربه کرده ایم. در دوران قبل از انقلاب توسعه کمیت آموزش عالی را شاهد بودیم که نتیجه آن رشد کمی دانشگاه ها، رشد تعداد دانشجویان، راه اندازی رشته‌های جدید دانشگاهی بود. ما در آن دوره شاهد توسعه زیرساخت‌های آموزش عالی در کشور و تا حدی شاهد عدالت آموزشی بودیم. وی افزود: بعد از آن دوره، وارد سیاست‌های توسعه پژوهش شدیم. در این دوره مؤسسات پژوهشی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌ها شکل گرفت. نتیجه آن نیز این بود که از نظر انتشار مقالات علمی رشد کردیم و سهم ایران از انتشار مقالات علمی دنیا قابل قبول شد و در بحث استنادات نیز رو به رشد هستیم. دکتر توفیقی ادامه داد: بعد از عصر پژوهش، بحث تکنولوژی و فناوری مطرح شد و در سال ۷۹ با تغییر نام وزارت آموزش عالی به وزاره علوم، تحقیقات و فناوری نقطه عطفی ایجاد شد و متعاقب آن مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفتند.   با شکل گیری این مراکز ابتکارات، نوآوری‌ها و فعالیت‌های غرور انگیزی صورت گرفت و فناوری‌هاییکه به محصول رسید، انجام شد. وی گفت: نظام آموزش عالی کشور با این دوره ها، زنجیره‌ایاز آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری را تجربه کرد اما نکته‌ایکه اهمیت دارد، ضرورت تحول علمی است. بدین معنی که ما باید تمام این دوره‌هاییرا که تجربه کردیم به نسل بالاتری ارتقاء دهیم. باید بدانیم که در آموزش عالی در چه وضعیتی هستیم و با برنامه ریزی خود را   به تراز بالاتری ارتقاء دهیم. دکتر توفیقی تشریح کرد: در نسل اول آموزش، محور اصلی، عضو هیأت علمی و توانمندی‌های او بود. ابزار هیأت علمی نیز سخنرانی و تک صدایی بود. دانشجو در این دوره نقشی خاصی نداشت و تنها به گوش کردن و حفظ و یادگیری درس می‌پرداخت. ما باید تحولات دنیا را ببینیم. دنیا امروز از فاز نسل اول آموزش عبور کرده است و از روش‌های مدرن و نوین یادگیری استفاده می‌کند. دانشجو امروز فعال است و خود او یک عنصر در یادگیری محسوب می‌شود. در این دوره فناوری‌های نوظهور در کیفیت و کمیت آموزش نقش اساسی دارند و دانشجو و استاد از پلت فرم‌های مختلف آموزشی استفاده می‌کنند. برنامه‌های درسی میان رشته‌ایدر این دوره به روز شده است. وی با بیان این نکته که دانشگاه تربیت مدرس همانگونه که در بسیاری موارد پیشگام بوده باید امروز نیز خود را به نسل بالاتری ارتقاء دهد، اظهار داشت: در خصوص پژوهش نیز باید گفت که در دوره قبل ما پژوهش را از ادامه ایده‌های دیگران شروع می‌کردیم. اکنون باید پژوهش را هم به نسل بالاتری ارتقاء دهیم. کار پژوهشی با دنباله روی و تکرار آغاز شد اما وقت آن رسیده که به تراز بین المللی ارتقاء پیدا کنیم. استفاده از فناوری‌های دیجیتال در پژوهش، تجهیز آزمایشگاهها متناسب با تحولات جهانی، سرمایه گذاری در پژوهش کارهایی است که باید انجام داد. دکتر توفیقی در خصوص فناوری گفت: فناوری را از یادگیری فناوری‌های موجود شروع کردیم. کپی برداری، مهندسی معکوس و یادگیری از کارهای دیگران آغاز کار فناوری بود اما باید فناوری را به تراز بالاتری ببریم. پژوهش‌های ما باید منجر به فناوری‌های جدید و نوظهور شود. عبور از مسیر پژوهش به سمت فناوری ما را به رشد در این حوزه می‌رساند. وی خاطر نشان کرد: در بحث نوآوری نیز همین است. در نوآوری هم باید توان رقابت ایجاد کنیم. قیمت، سرعت مزیت‌های رقابتی هستند که اجازه می‌دهد ما در بازارهای جهانی قرار بگیریم. دکتر توفیقی با اشاره به نسل‌های مختلف دانشگاهی گفت: امیدوارم هفته پژوهش بهانه‌ایباشد تا زمینه‌ایایجاد شود که بتوانیم جایگاه پژوهش و فرهنگ پژوهش را در کشورمان ارتقاء دهیم. فرهنگ پژوهش را عمومی سازی کنیم و مردم را نسبت به اهمیت پژوهش آگاه کنیم. هزینه کرد کشور روی پژوهش ارتباط مستقیم با توسعه یافتگی آن کشور دارد. هر چقدر برای پژوهش هزینه کنیم به توسعه کشور کمک کرده ایم. راه حل مشکلات کشور از مسیر دانش می‌گذرد. سنگ بنای دانش نیز پژوهش است. پژوهش تنها راه رسیدن به تکنولوژی و نوآوری است. امیدوارم در کشور ما نیز به این امر مهم بیشتر توجه شود و جایگاه پژوهش و پژوهشگران رفیع گردد. سخنرانی دکتر غلامعلی منتظر با عنوان «تأملی بر شیوه مواجهه دانشگاه‌های جهان با هوش مصنوعی زایا» و تقدیر از برگزیدگان پژوهشی پردیس دانشکده‌های فنی و مهندسی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

  • گروه خبری : پژوهشی,هفته پژوهش,حوزه دانشکده فنی و مهندسی,حوزه دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر,حوزه دانشکده مهندسی شیمی,حوزه دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌ها,حوزه دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست,حوزه دانشکده مهندسی مکانیک
  • news code : 1995

تصاویر