• 1404/03/06 - 09:36
  • -تعداد بازدید: 15
  • - تعداد بازدیدکننده: 14
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

برگزاری جلسه سخنرانی علمی با عنوان یادگیری معنادار و کل‌نگر در دانشکده کشاورزی

در ادامه برگزاری سلسله جلسات سخنرانی‌های کوتاه علمی، نشستی با عنوان «یادگیری معنادار و کل‌نگر» در کتابخانه دانشکده کشاورزی برگزار شد.

این نشست علمی با همکاری دکتر محمد مهرآبادی، معاون پژوهشی و مهندس بابک ارجمند مدیر کتابخانه دانشکده کشاورزی روز دوشنبه ۵ خرداد با حضور جمعی از استادان، دانشجویان و کارکنان  برگزار شد. در این جلسه، دکتر مسعود بیژنی عضو هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، به ارائه سخنرانی با موضوع «یادگیری معنادار و کل‌نگر» پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود، تعریفی مختصر از یادگیری ارائه داد و گفت: «یادگیری عبارت است از ایجاد تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار فرد بر اثر کسب تجربه». وی تأکید کرد که اگر تغییری نسبتاً پایدار در دانش، نگرش و به‌ویژه رفتار فراگیر ایجاد نشود، یادگیری صورت نگرفته است. دکتر بیژنی افزود: برای دستیابی به این مهم، لازم است که اصول زیر در یادگیری مد نظر قرار گیرد؛ـ ذهن انسان برای نگهداری و ارائه سریع اطلاعات نیازمند نظم و ساماندهی در یادگیری است. نظم در مرتب‌سازی اطلاعات باعث ارائه به موقع آنها در زمان مورد نیاز به فرد می‌شود.ـ باید هر یادگیری بر یادگیری‌های قبلی استوار و مرتبط باشد. ارتباط صحیح مطالب می‌تواند موجب تقویت یادگیری شود.ـ جامعیت و درک کل بجای تمرکز و اسیر شدن در جزئیات می‌تواند به درک بهتر و افزایش یادگیری کمک کند. در این زمینه مثال‌های متعددی که توأم با به چالش کشیدن مخاطبان بود، مطرح گردید.ـ یادگیری باید معنی‌دار باشد. اولین شرط در این زمینه داشتن زبان مشترک میان آموزگار و فراگیر است. نکته بعدی خلاصه‌سازی و سازماندهی مطالب است و مهم‌تر از همه معنادار بودن آموخته‌ها برای فراگیر است. در غیر این صورت، نهایتاً می‌توان یک تکرار طوطی‌وار را از فراگیران انتظار داشت. استفاده از هجاهای بامعنی و یا حتی بدون معنی (ولی به صورت خلاصه) می‌تواند بیسیار مؤثر باشد.ـ در این مسیر باید توجه داشت که به ازای هر فراگیر راهکارهای منحصر به فرد و خاص آن فراگیر وجود دارد.در پایان جلسه پرسش‌هایی از جانب مخاطبان مطرح و به آنها پاسخ داده شد.

  • گروه خبری : مراسم و نشست,حوزه دانشکده کشاورزی
  • news code : 2850

تصاویر